Adliayob – Sebuah Catatan Teknologi

Januari 23, 2009

Review – Nokia N96

Filed under: Prapandang (Reviews) — adliayob @ 9:17 pm
Tags:

n96-openingAda 3 telefon yang ditunggu-tunggu sepanjang tahun 2008 yang lalu, iaitu Nokia 5800 XpressMusic, Samsung i8510 INNOV8 dan Nokia N96. Ketiga-tiga model ini bakal mencorak haluan baru teknologi telefon pada tahun 2009 ini.
Akhirnya, sebuah Nokia N96 berada di tangan saya untuk di bikin prapandang (to review). Ini sebenarnya telefon N96 yang ke-4 yang pernah saya pegang. Cuma hanya kali ini saya benar-benar dapat menggunakannya dalam masa 2 hari. Jesteru ia melengkapkan prapandang yang semestinya ditunggu-tunggu oleh semua pembaca blog ini.

Sebelum saya meneruskan, saya mengingatkan yang TERDAPAT BANYAK KOMEN NEGATIF untuk prapandang kali ini. Dan ini bukanlah Nokia N96 yang pertama saya cuba. Dari 4 N96 yang dicuba, 3 darinya bermasalah. Namun, poin-poin negatif yang diutarakan adalah untuk anda membuat penilaian dan separuh darinya boleh anda elak dengan mempertingkatkan ‘firmware’ pada N96 anda. Maka suka diingatkan – sebelum anda menggunakan N96, PERTINGKATKANLAH DULU FIRMWARENYA jika tidak anda akan merasa rugi, bengang dan marah.

PRO DAN KONTRA

Kelebihan Nokia N96

  • Skrin yang besar (2.8 inci) dan terang
  • Kamera 5 Megapixel dengan lensa Carl Zeiss
  • Sistem Operasi Symbian 9.3 pada platform S60 3.2
  • Sokongan WiFi, GPS, USB 2.0 dan Bluetooth 2.0
  • Kandungan FLASH dapat dilayari dengan baik dengan ‘browser‘ yang tersedia.
  • Memori Dalaman yang besar (16Gb) dan menyokong kemasukan microSDHC sehingga kapasiti 16Gb
  • Teknologi ‘Accelerometer’ untuk memutar skrin secara automatik
  • Jek audio ‘standard’ 3.5mm (mampu menerima lain-lain jenama ‘headphone’)
  • TV-Out port, Rakaman video VGA sehingga 30fps
  • Tidak terlalu lebar dan besar. Lebihkurang saiz SonyEricsson W960.
  • Kemudahan ‘Kick-Stand’ yang memudahkan tontonan video walaupun pertama kali diperkenalkan
  • ‘Speaker’ yang kuat. Lebih kuat dari N95, N95-8Gb, E70, E71 dan N82

Kelemahan Nokia N96

  • Antaramuka (UI) yang kurang responsif dan lambat (lembab)
  • Selalu ‘hang’, ‘freeze’, ‘backlight’ tidak marak (menyala) dan ‘re-start’ sendiri.
  • Kualiti pembuatan (build Quality) yang bermasalah, lebih-lebih lagi kepada ‘sliding mechanism’ yang kurang lancar
  • Fungsi DVB-H yang masih belum boleh digunakan di Malaysia
  • Tidak sesuai untuk kegunaan kaum perempuan memandangkan saiznya yang ‘agak besar’. Ia lebih sesuai untuk pengguna lelaki
  • RAM yang tinggi (128Mb) tetapi kurang efisyen kerana CPU kurang berkuasa (ARM processor 264Mhz)
  • Hanya 1 permainan dibekalkan (berbanding pesaingnya Samsung i8510 yang membekalkan 2 permainan)
  • Bateri yang lemah – sukar bertahan selama 48jam
  • Lensa kamera tidak berpenutup
  • Tidak disediakan perisian ‘Office Editing’ – Ini memaksa pengguna membeli perisian yang asli
  • Butang kamera dan slot microSD yang bermasalah – sukar untuk menggunakannya
  • Harga mahal yang tidak munasabah – RM3,339.00 (Zitron) / RM2400+ (AP) berbanding sebuah LAPTOP masa kini.
  • Tidak dapat dicas terus melalui kabel USB (pada komputer)
  • ‘Navi-Wheel’ tidak secekap N81

n96-ergonomik

ERGONOMIK

Dimensi telefon ini agak lebar, jadi kurang selesa untuk mereka yang mempunyai saiz tapak tangan kecil (terutama wanita). Saiznya (103 x 55 x 18 mm) lebihkurang besar Sony Ericsson W960 saya (Sony Ericsson P1i juga boleh dijadikan perbandingan). Ia berbentuk gelongsor (sliding-form) dan oleh sebab itu ia sedikit tebal. Satu perkara yang kurang saya senangi adalah ia mengambil rupabentuk N81 sebagai rujukan. Ini menyebabkan prestij menggunakan N96 ‘terasa kurang’ – kadang-kadang orang kiri-kanan akan meneka anda sedang menggunakan N81.

Kawasan ‘butang kawalan’ yang terdapat pada bawah skrin adalah kurang selesa, lebih-lebih lagi butang ‘menu’ dan ‘c’ (cancel) kerana bersaiz kecil. Kedudukan butang ‘menu’ dan ‘c’ hanya tidak bermasalah apabila ‘sliding’ diaktifkan dan keypad penuh dikeluarkan. Butang kawalan multimedia terletak pada sekeliling ‘D-PAD’ telefon ini. Keypad N96 adalah lebar dan besar – jadi anda akan berasa selesa menggunakannya. Tiada masalah apabila saya menaip sms dengan keypad N96.

Kualiti pembuatan (Build Quality) menjadi isu besar disini. Selain meniru rupabentuk N81, saya dapati ‘sliding mchanism’ N96 tidak selancar Samsung i450 atau Nokia E66. Walaupun ‘design’ N96 cantik, namun sebaik sahaja anda memegangnya – anda akan terasa ‘murah’ (cheap looking) berbanding telefon lain. Sepatutnya pada harga tinggi, ia mestilah berada pada tahap kualiti Apple Iphone, Samsung Innov8 atau Omnia yang menggunakan material kaca dan logam dalam pembuatannya.

Terdapat slot-slot kad memori, jek-audio 3.5mm, micro-USB, butang kamera, ‘volume rocker’, ‘on-off button’, butang kunci dan jek pengecas disekeliling telefon ini. Jek audio 3.5mm berada disebelah atas telefon dan ini sangat memudahkan pengguna. Anda boleh menggunakan hampir apa sahaja jenama ‘headphone’ yang terjual di pasaran pada telefon ini. Walaubagaimanapun, saya merasakan sepatutnya slot micro-USB telefon ini di tutup (seperti penahan getah pada lain-lain model telefon) supaya tidak dimasuki habuk. Begitu juga dengan lensa kamera yang tidak berpenutup. Ini menyebabkan ia mudah calar.

Dibahagian belakang telefon terdapat lensa Carl-Zeiss 5.0 Mpix, Dual-light flash, kick-stand dan picu-keselamatan untuk membuka penutup belakang. Corak jalur-jalur pada belakang telefon membuatkan ianya cantik.

Apabila memegang N96, anda akan mengomel (atau ‘frust’) kerana terdapat ‘squeak’ atau ‘longgar’ dan tidak ‘solid’. Ia tidak seperti pengalaman pertama anda menggenggam Nokia E66. Telefon ini juga agak berat bagi sesetengah pengguna. Skrin N96 sangat besar (2.8inci) dan terang – lebih terang dari N82.

AUDIO DAN VISUAL

Skrin N96 berkeadaan menegak pada resolusi 240 x 320 pixel dengan saiz 2.8 inci. Ianya terang dan jelas. Tiada kesulitan untuk menatapnya walau dibawah cahaya matahari yang terik. Skrin N96 adalah rata dengan permukaan bingkai telefon ini. Teknologi skrin menggunakan TFT (Thin Film Transistor) dan memaparkan sehingga 16 juta warna.

‘Kick-Stand’ yang diperkenalkan untuk pertama kali tidak mengecewakan anda. Dengan ‘stereo-sound speaker’ yang terdapat pada sisi kanan (atas dan bawah), kedua-dua ciri ini akan membuatkan anda selesa menonton video pada Nokia N96. Apabila kick-stand diaktifkan, telefon akan berubah kepada bentuk mendatar dan kedua-dua speaker akan berada diatas. Speaker N96 sangat kuat dan ia setanding (sebanding) dengan Nokia N73.

Multimedia menu, speaker dan video – Ini merupakan salah satu sebab untuk memiliki Nokia N96. Tiada masalah apabila saya menonton video Mp4 (320×240 pada 29.90 fps) yang saya tukarkan dari sekeping dvd. Pergerakannya lancar dengan bunyi yang kuat.

TEKNOLOGI

Nokia N96 adalah telefon berteknologi tinggi dan spesifikasinya adalah seperti berikut:

  • OS Symbian 9.3 pada platform S60 3rd Edition (Feature Pack 2)
  • 16Gb internal flash-memory, menyokong kad microSD (TransFlash), sehingga 16GB
  • CPU ‘ARM 9’ – 264Mhz (Dual CPU) dengan RAM 128 MB SDRAM
  • Teknologi DVB-H untuk mengakses saluran televisyen
  • WiFi b/g (UPnP) dengan Browser (Web) yang menyokong penuh plug-in FLASH / Youtube
  • Kamera Carl-Zeiss 5.0 Megapixel dengan autofocus dan kebolehan merakam video sehingga 30 fps (fame-per-second)
  • GPS-Receiver/A-GPS, Wi-Fi 802.11 b/g, Infrared, Bluetooth versi 2.0 dengan sokongan A2DP
  • Skrin yang besar (2.8 inci) dengan ‘Kick-Stand’ yang baik untuk menonton video.
  • DUAL-SLIDE design – tolak ke bawah untuk butang kawalan multimedia (dan game).

n96-osdanperisian

OPERATING SYSTEM DAN PERISIAN

Telefon N96 dikuasakan dengan Sistem Operasi Symbian versi 9.3 pada platform S60 3.2 (atau S60-3rd Edition Feature Pack 2). S60 3.2 menghasilkan ‘transition’ yang sangat menarik. Peningkatan yang jelas seperti ‘standby-screen‘ yang boleh diubah kepada bentuk ‘vertical‘, ‘task-manager’ yang mendatar dan tiga unit ‘options’ pada skrin (yang berinteraksi dengan soft-menu kiri-kanan dan butang tengah) seperti telefon N79/N85/Samsung INNOV8/i7110 terdapat pada N96 ini.

Perisian NGAGE 2.0 turut dilengkapkan. Saya juga telah mencuba pelbagai perisian dan game untuk S60-3rd dan kebanyakkannya boleh dipasang pada N96. Perisian yang telah dicuba termasuklah SmartMovie 4, Calcium, Kamus Inggeris-Melayu, Active File, Y-Browser, MediaSafe dan game Psarakia. Namun fungsi ‘MobileTV’ yang terdapat pada telefon ini GAGAL berfungsi disebabkan kad sim CELCOM. Celcom bukan masalah kepada fungsi ini tetapi kemudahan tv berteknologi DVB-H masih belum lagi dilaksanakan di Malaysia. Hanya UMobile dan Maxis sahaja dalam percubaan untuk DVB-H Malaysia.

Berbeza dengan UHF/VHF (Free Air-TV) yang terdapat pada kebanyakkan telefon ‘Made In China’, teknologi DVB-H menggunakan ‘network line’ sebagai ‘carrier’ saluran televisyen. Selagi ‘telco’ tidak menyediakan perkhidmatan ini, selagi itulah kita tidak akan menikmati saluran tv pada N96.

Isu utama yang menyelubungi saya ketika mencuba telefon ini ialah – sepatutnya ia dipasang Symbian 9.2/S60 3.1 dan bukannya S60 3.2. Saya mendapati kelancaran UI (User-Interface) pada telefon ini tidak lancar, lembab dan ini menyebabkan saya sakit kepala. Kelembapan UI N96 kadang-kadang menyebabkan saya ingin ‘membaling’ telefon ini terus ke lantai. Ia benar-benar tidak responsif seperti N79/N85 dan Samsung Innov8 yang telah saya cuba sebelumnya.

Kepada sesiapa yang memiliki atau ingin membeli N96 – saya nasihatkan supaya UPGRADE FIRMWARE telefon ini dahulu sebelum anda juga sakit kepala seperti saya.

Prestasi/Dayaguna (Performance) N96 adalah tersangat jauh kebelakang berbanding Nokia N95-8Gb. Jika anda memiliki N95-8Gb dan bercadang untuk bertukar kepada N96 – saya cadangkan TUNGGU dan NANTI DULU atau anda akan menyesal. Saya berharap dalam bulan April 2009 ini, isu FIRMWARE N96 akan selesai.

Hanya satu game N-GAGE 2.0 dibekalkan secara penuh (full-version) dan kalau tidak silap saya – EA Mobile Tetris. Yang lain (sembilan lagi game) adalah dalam keadaan ‘Demo-Version’ dan anda terpaksa membelinya dengan harga premium. Ini menyebabkan saya tidak dapat berkompromi dengan N96 dan sentiasa membandingkannya dengan Samsung INNOV8. Ini kerana INNOV8 dipasang dengan 2-game bermutu tinggi iaitu Gameloft Asphalt4 dan EA FIFA 08. Sepatutnya dengan harga N96 yang mahal – ia mestilah dibekalkan dengan sekurang-kurangnya 3 game bermutu-tinggi.

n96-features

‘FEATURES’, MEDIA DAN BATERI

Kamera N96 – Lensa Carl-Zeiss 5.0Mpix sangat baik. Namun kualiti gambarnya tidaklah setanding dengan Nokia N82 lebih-lebih lagi dalam keadaan cahaya bilik. Mungkin Nokia perlu memasukkan ‘Xenon Flash’ seperti yang terdapat pada N82. Jika anda menggunakan N96 sebagai kamera utama anda – maka anda akan kecewa kerana ia tidaklah sebaik N82 atau Samsung G810. Jika dibandingkan dengan N95, jelas menunjukkan kualiti foto yang diambil dengan kamera N96 kurang bermutu. Kemudahan ‘autofocus’ sangat tidak memuaskan kerana butang kamera N96 tidak memberikan kerjasama yang sepatutnya. Satu perkara yang baik – kualiti rakaman video dengan 30fps sangat mengujakan saya.

WiFi, Bluetooth 2.0 (dengan A2DP) dan USB 2.0 – Ciri-ciri ini sangat membantu dalam pemindahan data, baik dari internet mahupun dari komputer. Saya secara peribadi sukakan ‘web browser’ yang dibekalkan kerana ia menyokong plug-in FLASH pada laman web.

Bateri – Apabila anda mula-mula membeli N96, tolonglah cas telefon ini (dan matikannya sebelum cas) selama sekurang-kurangnya 8 jam. Ini sangat membantu anda untuk mengekalkan kuasanya. Pada hari-hari berikutnya, bateri N96 cuma perlu dicas lebihlkurang selama 2 jam sahaja. Nokia N96 menggunakan bateri BL-5F dengan kekuatan 950mAh (Nokia E71 & E90 menggunakan bateri 1500mAh). Ini adalah isu besar kerana bateri ini hanya membekalkan kuasa satu hari sahaja (kadang-kadang kurang!). Dalam 2 hari pemakaian N96, saya terpaksa mengecasnya 2 kali sehari dengan mengambilkira 10 kali panggilan (dalam 3 minit satu panggilan), 10 kali sms, 5 kali MMS, WiFi selama 2 jam, memainkan mp3 selama 2 jam dan merakam video dalam 30 minit. Sepatutnya Nokia perlu belajar dari model E71 yang baterinya mampu bertahan selama 4 hari.

Media – Telefon ini mampu memainkan kebanyakkan media bunyi dan video. Untuk memainkan MPEG, DIVX/VXID dan FLV, saya memasang perisian CorePlayer 1.30 kedalam N96.

FM Radio dan GPS – N96 dibekalkan dengan fungsi FM-Radio (dengan RDS) dan ia bertindak cemerlang. Begitu juga dengan GPS yang dibekalkan. Kedua-dua perisian GoogleMaps dan NokiaMaps berfungsi dengan baik. Ia mengecam dan mengunci (lock) signal satelit dengan  cepat dan baik.

Kepada ‘pakar-pakar’ Symbian diluar sana, saya terpaksa menyiarkan berita buruk untuk anda – Nokia N96 TIDAK BOLEH DI’HACK’ sama-sekali. Dengan itu kebanyakkan software/games terpaksa dibeli secara ‘original’ untuk N96.

Nokia N96 dilengkapkan dengan ‘Accelerometer’ dan ‘multimedia button’ khas seperti N82.

belimeter-n96ADLIAYOB – ‘BELIMETER

Pada harga antara RM 2,400 hingga RM 3,300 – saya merasakan harga ini tidak masuk akal dan  amat mahal untuk sebuah telefon bimbit. Walaupun ada segelintir masyarakat yang MAMPU untuk memiliki telefon ini, namun kelemahan OS yang selalu menyebabkan ia ‘hang’, ‘restart’ dan lain-lain penyakit menyebabkan saya mengelak untuk membeli telefon ini. Kegunaan asas sebuah telefon masakini adalah untuk mendail (memanggil), SMS, MMS dan galeri (video, gambar dan MP3) namun Nokia N96 GAGAL untuk menjalankan fungsi asas ini dengan cemerlang.

Dalam masa 2 hari menggunakannya, saya mengalami masalah ‘hang’ tiga kali, ‘restart’ dua kali dan ‘backlight’ tidak menyala 3 kali. Ini memaksa saya mengeluarkan bateri secara manual (buka casing belakang dan cabut bateri) dan kemudian memasukkannya kembali. Jadi dalam masa 2 hari, saya telah mengulangi proses cabut bateri sebanyak 8 kali.

Saya juga mengalami masalah ‘menerima panggilan’ dan ‘membuka sms’ (ia akan PEGUN (freeze)) apabila saya memainkan lebih dua perisian (atau game) serentak pada telefon ini. Dan apabila saya memuatkan 500 lagu MP3 pada ‘flash-memory’ 16Gb – saya terpaksa menunggu lebih 10 minit untuk ia ‘loading’ dan memasukkan lagu dalam ‘playlist’. Begitu juga apabila saya banyak menangkap gambar – sekali lagi masalah ‘loading’ saya temui dalam ‘galeri’ dan menunggu lebihkurang 7 minit untuk memaparkan kesemua gambar-gambar. Masalah ini sangat kritikal kerana ia boleh memalukan seseorang. Bayangkan seorang kontraktor ingin menunjukkan ‘progress’ kerja harian di ‘site’ tatkala ‘meeting’ dengan ‘bos’nya – semestinya maruah beliau akan jatuh gara-gara menunggu ‘loading’ gambar-gambar pada skrin N96 yang tak pernah siap! Saya pun seperti kontraktor ini – akan terus MENCABUT bateri telefon kerana memikirkan ianya ‘hang’ atau terus CABUT lari gara-gara takut kena maki oleh bos.

Saya juga menghadapi masalah untuk menekan ‘butang khas kamera’ untuk merakam gambar. Butang kameranya tidak begitu baik sehingga sukar untuk menggunakan ‘autofocus’. Selain butang kamera, slot microSD juga memberikan masalah kerana saya sukar mengeluarkan kad.

Keseluruhannya telefon ini KURANG BERBALOI untuk dimiliki berbanding pesaing terdekatnya iaitu NOKIA N95-8Gb atau SAMSUNG INNOV8. Dalam segala aspek, (termasuk TV dvb-h) yang tidak boleh digunakan di Malaysia, telefon ini KALAH dengan kedua-dua pesaingnya.

Saya mengisytiharkan Nokia N96 ‘KURANG-BERBALOI’ dengan markah 5/10 pada telefon ini (pada perkiraan ‘ratio’ antara harga, kualiti pembuatan, aksesori, perisian dan mesra-pengguna).

Nota: Sedikit penerangan mengenai Ratio ‘Belimeter’ Blog Symbian Malaysia – Saya akan berikan markah yang sedikit untuk sesebuah model jika harganya mahal tetapi kemudahan yang disediakan kurang baik atau tidak berbaloi untuk pembelian. Contohnya perbandingan E71 (markah: 8/10) dengan Nokia N96 (markah: 5/10).

AWAS! - Nokia N96 tiruan sudah dijual di pasaran sekarang. Hati-hati dengan pembelian anda.

AWAS! - Nokia N96 tiruan sudah dijual di pasaran sekarang. Hati-hati dengan pembelian anda.

Nota: Mungkin apa yang tertulis di ruangan REVIEW N96 ini tidak berlaku kepada telefon baru anda. Seperti yang saya katakan awalnya – 3 daripada 4 Nokia N96 yang telah saya cuba bermasalah. Mungkin anda tergolong dalam kategori 1/4 yang bertuah itu.

banner-anim0

3 Komen »

  1. ala.. saya baru nak beli hp ni.. nampaknyer x beli kot sebab awk kata pun x sesuai untuk perempuan. ermm…
    Thanks sangat sekarang saya dah lebih mengenali n96.

    Komen oleh yarn — Jun 25, 2009 @ 10:49 am | Balas

  2. urghh~ susahnya ku nak paham bahasa Melayu baku.. -.-‘

    Komen oleh kacak — Jun 4, 2011 @ 12:39 pm | Balas

  3. saya kurang setuju tentang prosesornya.
    264 mhz?
    Sebenarnya 528 mhz. Kenapa begitu?
    Karena prosesornya “DUAL” ARM9 264 MHZ.

    Komen oleh ROTAN27 — September 30, 2012 @ 5:46 pm | Balas


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan komen

Blog di WordPress.com.