Adliayob – Sebuah Catatan Teknologi

September 30, 2008

Cakap-Cakap: Seketika Bersama Samsung G810

Filed under: Cakap-Cakap Symbian,Prapandang (Reviews) — adliayob @ 3:36 am
Tags: ,

Hari ini hari boring saya. Terpaksa menemani isteri tersayang membeli-belah untuk persiapan hari raya di sebuah shopping complex di bandar Seremban. Oleh sebab saya tidak tahu apa nak buat, maka saya mundar-mandir di sekeliling kompleks tersebut untuk mencari aksesori telefon (ya.. stylus Sony Ericsson W960 saya hilang.. dan percayalah, memang susah nak cari yang original). Setelah gagal mencari, saya masuk ke sebuah ‘outlet’ Samsung Mobile (authorized dealer) dan bertanyakan tentang Samsung InnoV8 dan Samsung G810. Setelah memperkenalkan diri dan bertukar name-card, akhirnya jurujual disitu memberikan saya sebuah telefon Symbian Samsung SGH-G810 untuk dicuba. Apalagi! saya pun dengan sombongnya membuat ‘review’ spontan tentang telefon ini yang sudah sekian lama ingin saya pegang! Saya bernasib baik pada petang ini kerana dapat ‘bermain-main’ dengan telefon ini selama 1 jam. Terima kasih kepada ‘outlet’ Samsung Mobile (1st Floor Terminal 1 Shopping Complex, Seremban) kerana memberi izin kepada saya dan seterusnya menyokong perkembangan Symbian di Malaysia.

Seperti yang sudah kita maklum, Samsung G810 merupakan telefon Symbian Samsung yang ke-3 masuk ke pasaran Malaysia pada tahun ini. Kelebihan telefon ini terletak pada lensa 5Mpix ‘optical-zoom’, ‘anti-shake’ yang dilengkapi dengan ‘xenon-flash’ yang bermutu tinggi. Selain itu, kemudahan GPS dan WIFI turut disertakan selain ianya dikuasakan dengan OS Symbian 9.2 platform S60 3.1. Lain-lain kelebihan termasuklah sokongan kad memori (micro-SD) sehingga 8Gb, skrin sebesar 2.6 inci dan ketahanan buatan Samsung yang telah diketahui ramai.

Apabila saya mencuba kamera telefon ini, barulah saya faham mengapa ia memenangi ‘EISA-Award‘ dalam kategori ‘telefon berkamera terbaik‘ hingga mengalahkan pencabar terdekat iaitu Nokia N95, N82 dan Sony Ericsson K850i. Ini kerana apabila anda mengambil gambar menggunakan telefon ini – ia saling tidak ubah seperti memegang sebuah ‘Digital Camera 5Mpix’ dengan kualiti gambar yang sama hebat. Saya juga mencuba kemudahan ‘optical-zoom’ dan saya sangat berpuas hati. Untuk pengetahuan semua, teknologi ‘optical-zoom’ memang digunakan pada ‘Digital Camera’ dan apabila ia dilancarkan, maka lensa kamera tersembul keluar. Berbeza dengan G810, lensa kameranya tidaklah tersembul keluar – cuma yang bergerak hanyalah lensa dalaman dan anda boleh memperhatikan senario ini dengan mata kasar. Ini adalah satu kelebihan berbanding dengan lain-lain ‘telefon berkamera’ kerana rata-rata menggunakan ‘digital zoom’ dengan bantuan CPU (processor).

Semua perisian Symbian S60-3rd berjalan dengan baik pada telefon ini sama seperti Samsung i450 isteri saya. Malah saya juga mencuba game ‘Asphalt 4’ dan ‘EA Tetris’ dan kedua-duanya berfungsi dengan baik. Struktur menu S60 juga adalah sama dengan i450 dan lain-lain telefon S60.

Anda boleh lihat mutu gambar yang saya ambil menggunakan telefon ini. Sila klik untuk melihat dengan lebih jelas dan saya tidak langsung menganggu setting pada telefon atau memanipulasi gambar ini (resolusi 2Mpix, tanpa xenon flash).

Memang saya berpuas hati dengan telefon ini. Cuma pada harga RM1899 mungkin menyebabkan ramai yang kurang mampu untuk memilikinya.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Blog di WordPress.com.

